22 Ιουλ 2017

ΣΕΒ: "Βάλλει" κατά του εκπαιδευτικού νομοσχεδίου - "Απομακρύνει τα ιδρύματα από την πραγματική οικονομία"

Ξεσπά ο ΣΕΒ εναντίον του εκπαιδευτικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή, ζητώντας από την κυβέρνηση να το επανεξετάσει, καθώς απομακρύνει τα πανεπιστήμια από την πραγματική οικονομία.
Την ώρα που άλλες χώρες ασκούν πρωταθλητισμό στην αριστεία των νέων και στην επιτυχή μετάβασή τους στην αγορά εργασίας  στην Ελλάδα διευρύνεται το χάσμα της ανώτατης εκπαίδευσης με την οικονομία επισημαίνει ο ΣΕΒ σε επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, υπογραμμίζοντας ότι στο νομοσχέδιο εισάγονται διατάξεις, που χωρίς να απαγορεύουν ρητά, στην ουσία αποτρέπουν κάθε σχετική προσπάθεια σύνδεσης της επιχειρηματικότητας με τα πανεπιστήμια όπως αυτές που αφορούν στην έρευνα ή στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
 «Ο ΣΕΒ θεωρεί ότι στο ν/σ είναι ιδιαίτερα προβληματική η απουσία ρυθμίσεων που θα ενισχύουν τη συνεργασία της ανώτατης εκπαίδευσης με τις επιχειρήσεις (η ίδρυση νέων θεσμών με ασαφή κατεύθυνση (Ακαδημαϊκά Συμβούλια), η ανάθεση νέων ρόλων στα ιδρύματα χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση (Κύκλοι Επαγγελματικής Εκπαίδευσης), καθώς και η εισαγόμενη πολυπλοκότητα στην οργάνωση των μεταπτυχιακών σπουδών και η αποθάρρυνση ανάπτυξής τους αδιαφορώντας για το γεγονός ότι οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στη σύνδεση της επιστημονικής έρευνας με την παραγωγική δραστηριότητα» τονίζεται στην ανακοίνωση.
Ειδικότερα για τις μεταπτυχιακές εκτιμά ότι οι διαδικασίες που τίθενται στο εν  λόγω νομοσχέδιο λειτουργούν σε βάρος της  προοπτικής  ίδρυσης  και της  ανάπτυξης των ΠΜΣ σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα.
Αντί τα υπαρκτά προβλήματα να αντιμετωπίζονται μέσω διαδικασιών επιστημονικής αξιολόγησης, διασφάλισης της ποιότητας και  της βέλτιστης- ευέλικτης οργάνωσης των ΜΠΣ,  εισάγονται γραφειοκρατικές ρυθμίσεις και  εμπόδια που σταδιακά θα οδηγήσουν νομοτελειακά σε σημαντική μείωση του αριθμού των προσφερομένων ΠΜΣ, πολλών από αυτά αξιολογημένων υψηλά  διεθνώς,  με συνέπεια  αναρίθμητοι φοιτητές/τριες να υποχρεωθούν να στραφούν σε μεταπτυχιακές σπουδές του εξωτερικού.
Είναι προφανές ότι αυτή η προσέγγιση όχι μόνο διατηρεί την υστέρηση που εμφανίζει το ελληνικό πανεπιστήμιο σε ό,τι αφορά την αυτόνομη λήψη αποφάσεων, και σε σύγκριση με τα όσα ισχύουν στις άλλες χώρες της Ε.Ε.  και του ΟΟΣΑ, αλλά και την επαυξάνει.
Έτσι, τα ελληνικά πανεπιστήμια θα αποκλίνουν ακόμα περισσότερο από τα πανεπιστήμια των άλλων χωρών της  Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ σε ό,τι αφορά την ικανότητά τους να λαμβάνουν ευέλικτα  αποφάσεις, την ώρα που οι άλλες χώρες κινούνται όλο και πιο αποφασιστικά προς την υιοθέτηση του δίπτυχου «Αυτονομία στη λήψη αποφάσεων και  ενίσχυση λογοδοσίας και της εποικοδομητικής αξιολόγησης, τόσο με εσωτερικούς μηχανισμούς όσο και από εξωτερικούς φορείς.
Ο Σύνδεσμος εκτιμά ότι η οριστική έξοδος από την κρίση προϋποθέτει ευρύτερες συναινέσεις και σημαντικές επενδύσεις στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας. Προσθέτει, ωστόσο, ότι «δυστυχώς, ο χώρος της παιδείας έχει επί πολλά χρόνια ταλαιπωρηθεί με αλλεπάλληλες και αντικρουόμενες αλλαγές, που δεν ικανοποιούν τον στόχο της μετάβασης σε μια σύγχρονη οικονομία της γνώσης, όπου τα πανεπιστήμια και οι επιχειρήσεις συνεργάζονται αρμονικά, όπως συμβαίνει σε χώρες που αναπτύσσονται και προοδεύουν».