26 Ιουλ 2017

Κνωσός … το παραμύθι μηχανογράφησης του ελληνικού δημοσίου συνεχίζεται

Έστω, ότι έχετε ένα κατάστημα μοναδικό στον πλανήτη, με ένα προϊόν που παρόμοιο του δεν θα βρείτε πουθενά. Το κατάστημα αυτό το επισκέπτονται σε ετήσια βάση περίπου 1.000.000 πελάτες και ο καθένας τους βρέξει-χιονίσει σας αφήνει 15€ τζίρο σε κάθε του επίσκεψη. Εσείς κάθε χρόνο εισπράττετε περίπου 15.000.000€ με σταθερά λειτουργικά έξοδα. Δεν είναι μια καταπληκτική περίπτωση;
Ποιες θα ήταν οι προτεραιότητές σας; Πως θα χειριζόσασταν το απίστευτο αυτό πελατολόγιο, που απλά περνάει την είσοδο του καταστήματός σας και σας αφήνει χρήματα;
Θα είχατε μειωμένο προσωπικό για να μην μπορείτε να εξυπηρετήσετε τον κόσμο που επισκέπτεται το κατάστημά σας; Θα τον ταλαιπωρούσατε σε ουρές μέσα στον ήλιο;
Θα γράφατε τις αποδείξεις πώλησης με το μπλοκάκι και τον στυλό; Θα είχατε απαρχαιωμένα POS για να θεωρείτε την πιστωτική του πελάτη ως καθυστέρηση στην συναλλαγή; Θα απαξιώνατε τις νέες τεχνολογίες και το ηλεκτρονικό εμπόριο; Θα απαξιώνατε την μηχανογραφική υποστήριξη για να ελέγχετε προσωπικό και αποθήκη;
Η απάντηση είναι μία για όλα τα παραπάνω, όταν ο ιδιοκτήτης του καταστήματος ονομάζεται Ελληνικό Δημόσιο: ΝΑΙ!!!
Τον Αύγουστο του 2015, μάθαμε ότι ένας από τους πλέον σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας μας, η Κνωσός, δεν είχε δηλωμένη την ταμειακή μηχανή της και την χρησιμοποιούσε εικονικά ως έναν απλό θερμικό εκτυπωτή. Το ίδιο κράτος που θεωρεί ως ατμομηχανή της οικονομίας μας τον τουρισμό, έστειλε ελεγκτές για να πιστοποιήσουν 534 φορολογικές παραβάσεις από τους δικούς του υπαλλήλους στην Κνωσσό.
Όπως έγραφε η Καθημερινή 8/8/2015
Μεμονωμένο περιστατικό ή η κορυφή του παγόβουνου; Σε κάθε περίπτωση, ξεπερνάει και την πιο νοσηρή φαντασία το όργιο φοροδιαφυγής που είχε στηθεί στο πωλητήριο που βρίσκεται μέσα στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσσού και ανήκει στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων του υπουργείου Πολιτισμού.
Ύστερα από σχετικό έλεγχο της υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών, διαπιστώθηκε ότι στη διάρκεια μιας ολόκληρης ημέρας δεν είχε κοπεί ούτε μία απόδειξη ταμειακής μηχανής, ενώ στη συνέχεια αποκαλύφθηκε πως η ταμειακή μηχανή δεν ήταν καν δηλωμένη στην τοπική ΔΟΥ (!).
…. Οι ελεγκτές εμφανίστηκαν ως τουρίστες, έκοψαν εισιτήρια εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο και για μεγάλο χρονικό διάστημα παρακολουθούσαν και κατέγραφαν τις συναλλαγές και τις πωλήσεις που γίνονταν από τους οκτώ υπαλλήλους του καταστήματος. Οι υπάλληλοι, κάθε φορά που εισέπρατταν χρήματα από μια πώληση σημείωναν απλώς ένα ποσό σε κάποιο κοινό βιβλίο. Όταν οι ελεγκτές αποκάλυψαν την ταυτότητά τους, οι υπάλληλοι υποστήριξαν ότι δεν κόβουν αποδείξεις διότι έχουν μεγάλο… φόρτο εργασίας και δεν προλαβαίνουν.
Όταν, δε, τους ζητήθηκε να χτυπήσουν απόδειξη στην ταμειακή μηχανή, αρχικά υποστήριξαν ότι η μηχανή είναι χαλασμένη. Οι ελεγκτές όμως διαπίστωσαν ότι η ταμειακή μηχανή λειτουργούσε κανονικά. Όταν, ωστόσο, επιχείρησαν να διασταυρώσουν τα στοιχεία της μέσω του TAXIS ανακάλυψαν ότι η μηχανή δεν είχε δηλωθεί ποτέ στην εφορία και, επομένως, ήταν παράνομη.
…. Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης υποσχέθηκε μηδενική ανοχή: «Αναμένουμε και επισήμως το πόρισμα των φορολογικών αρχών για να κινήσουμε τάχιστα την πειθαρχική διαδικασία. Μηδενική ανοχή για όσους δημοσίους υπαλλήλους δεν υπερασπίζονται το δημόσιο συμφέρον».
Μερικές μέρες αργότερα η Εφημερίδα των Συντακτών (10/8/2015) σημειώνει :
Το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων & Απαλλοτριώσεων του υπουργείου Πολιτισμού διαθέτει επτά ταμειακές μηχανές δηλωμένες στην Εφορία, οι οποίες τοποθετήθηκαν τους τελευταίους μήνες, και μόλις τρεις υπαλλήλους για ελέγχους στα 180 μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους που εποπτεύει.
… Ενός οργανισμού που διαχειρίζεται τα έσοδα από τα εισιτήρια των μουσείων και των πωλητηρίων (διαθέτει στους επισκέπτες από εκμαγεία μέχρι πιστά αντίγραφα κοσμημάτων, εκδόσεις και αντικείμενα για όλα τα βαλάντια) με ετήσιο τζίρο τουλάχιστον 70 εκατ. ευρώ. Κι όμως. Δεν διαθέτει λογιστή, ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, ταμειακές μηχανές και εμπορικό διευθυντή. Το σχέδιο του νέου Οργανισμού θα το παραλάβει ο Νίκος Ξυδάκης από την πρόεδρο του ΤΑΠ Ασπασία Λούβη στις 27 Αυγούστου (σ.σ που είναι το σχέδιο; σήμερα άραγε;).
Για τον μήνα Ιούλιο τα έσοδα στο πωλητήριο της Κνωσού ανήλθαν στα 60.000 ευρώ. Ουδείς ωστόσο μπορούσε να μας πει αν είναι υψηλά ή χαμηλά. Ούτε πόσοι επισκέπτες έκοψαν εισιτήριο για τον αρχαιολογικό χώρο τον συγκεκριμένο μήνα, και αυτό γιατί δεν υπάρχει επαρκής, ηλεκτρονικός μηχανισμός ελέγχου.
Και μιλάμε για την Κνωσσό, που ανήκει στο top10 των αρχαιολογικών προορισμών της χώρας και μάλιστα την εποχή που η επισκεψιμότητα βρίσκεται στο peak της. «Όταν το Ταμείο λειτουργεί χωρίς λογιστή, αναρωτιόμαστε για το περιστατικό που έσκασε;» σχολίαζαν υψηλόβαθμα στελέχη του Ταμείου.  …
Όλα τα παραπάνω διαδραματίστηκαν το καλοκαίρι του 2015, μια εικόνα άλλης δεκαετίας και σε καμμία περίπτωση του 21ου αιώνα της πληροφορίας. Μια κατάσταση που επαναλαμβανόμενα εμφανίζει ως πρόβλημα την έλλειψη προσωπικού και οικονομικών πόρων και όχι την απουσία πληροφορικής κουλτούρας και τεχνοκρατικής αντίληψης στην επίλυση των προβλημάτων. Όλα αυτά σε έναν αρχαιολογικό χώρο που έχει τζίρο περίπου 15Μ€; Μέχρι σήμερα γνώριζα ότι οι μηχανογραφικές λύσεις μπορούν να είναι απλές, να εξοικονομήσουν πόρους και να μειώσουν προσωπικό και όχι το αντίθετο. Γιατί στην χώρα μας βλέπουμε ανάποδα το έργο;
Σήμερα, δύο (2) χρόνια μετά, ανακαλύπτουμε από τα ρεπορτάζ των ΜΜΕ ότι:
Με υπομονή, αλλά και επιμονή έπρεπε να είχαν εξοπλιστεί και σήμερα οι τουρίστες, προκειμένου να επισκεφτούν το Παλάτι της Κνωσσού, σε μία ημέρα για… γερά νεύρα, με τεράστιες ουρές.
Η ταλαιπωρία των τουριστών ήταν εμφανής, καθώς πολλοί από αυτούς αποχωρούσαν από τις ουρές, ενώ μητέρες με μικρά παιδάκια, αλλά και ηλικιωμένοι αναγκάζονταν να περιμένουν όρθιοι για να επισκεφτούν το πιο διάσημο αρχαιολογικό μνημείο της Κρήτης. Οι τουρίστες είναι μεν συνηθισμένοι στο να περιμένουν σε μεγάλες ουρές έξω από διάσημα μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, τα οποία όμως διαθέτουν και τις κατάλληλες υποδομές για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση και κυρίως για την ασφάλειά τους. Αντίθετα, οι εικόνες έξω από το Παλάτι του Μίνωα είναι ντροπιαστικές, διότι η τεράστια ουρά από τουρίστες ξεκινάει μέτρα μακριά από τον αρχαιολογικό χώρο, με τους τουρίστες να είναι εκτεθειμένοι στις καιρικές συνθήκες και κυρίως στους κινδύνους που ενέχουν τα διερχόμενα οχήματα. Χαρακτηριστική εικόνα είναι αυτή ενός οδηγού τουριστικού λεωφορείου, ο οποίος κατέβηκε από το όχημα για να απομακρύνει τους τουρίστες – κυριολεκτικά – από τη μέση του δρόμου, ώστε να μην υπάρξουν ατυχήματα.

(neakriti.gr 18/7/2017)
Νωρίς το πρωί η ανθρώπινη αλυσίδα που ξεκινούσε από την είσοδο του ανακτόρου ξεπερνούσε σε μήκος το ένα χιλιόμετρο φτάνοντας μέχρι τους χώρους στάθμευσης. Εκατοντάδες άνθρωποι αναγκάστηκαν να στέκονται πάνω στην άσφαλτο περιμένοντας από 20  λεπτά ως και μια ώρα μέχρι να ξεκινήσουν την περιήγηση τους. Οι καταστηματάρχες της περιοχής αντέδρασαν σήμερα με οργή και απογοήτευση καταλογίζοντας βαρύτατες ευθύνες στην αυτοδιοίκηση και πολιτεία που όπως λένε αδιαφορούν για το παλάτι του Μίνωα, παρά μάλιστα τις βαρύγδουπες προεκλογικές δεσμεύσεις. Τρία χρόνια μετά τίποτα ουσιαστικό δεν έχει αλλάξει γύρω από το ανάκτορο της Κνωσού, εκτός από τις διαγραμμίσεις,που έγιναν και εδώ ανύπαρκτες με την πάροδο του χρόνου.
(neakriti.gr 6/7/2017)
Όπως αναφέρει το Cretalive.gr  19/7/2017, που φιλοξενεί δήλωση της Όλγας Κεφαλογιάννη (σ.σ. πάντα η αντιπολίτευση αναφέρει τα νούμερα, ενώ η κυβέρνηση δικαιολογεί με την φράση «καμμένη γη παραλάβαμε») :  «Παρά το γεγονός ότι η  επιχορήγηση των 35.000.000 ευρώ, του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων προς το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού το 2016 ήταν υπερδιπλάσια σε σύγκριση με την επιχορήγηση του έτους 2015, δεν προγραμματίστηκαν έγκαιρα οι  προσλήψεις εποχιακών υπαλλήλων.
Ούτε εφαρμόσθηκε πιλοτικά σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους το ηλεκτρονικό εισιτήριο, όπως είχε προαναγγελθεί. Για μία ακόμα φορά, διαπιστώνεται η αδυναμία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για έγκαιρο προγραμματισμό. Παραμένει σε εκκρεμότητα η εγκατάσταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα σημαντικότερα σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος της χώρας…».

Όμως δυστυχώς τα ίδια είχαμε και πέρυσι (2016!!!) ξανά ταλαιπωρία :
Τις γνωστές εικόνες ταλαιπωρίας συναντά κανείς στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού, με τους επισκέπτες να βρίσκονται σε μεγάλες ουρές ακόμα και πάνω στον δρόμο, με σαφή κίνδυνο για τη σωματική τους ακεραιότητα. Οι εργαζόμενοι στα τρία εκδοτήρια κάνουν ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό να εξυπηρετήσουν γρήγορα το πλήθος των επισκεπτών, ωστόσο τις ώρες μεγάλης προσέλευσης το σύστημα «φρακάρει». Πάντως η εικόνα αυτή, αν και είναι συνηθισμένη, εντούτοις πλέον γίνεται πιο ενοχλητική αν συνυπολογίσει κανείς τη ραγδαία αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου για τον αρχαιολογικό χώρο που πλέον φτάνει τα 15 ευρώ.  Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες σύντομα αναμένεται να ανοίξει και τέταρτο εκδοτήριο εισιτηρίων, στην εξωτερική γωνία του κτίσματος όπου στεγάζονται τα σημερινά εκδοτήρια ενώ έχει ήδη προχωρήσει η αντικατάσταση των αυτόματων πωλητών, οι οποίοι είναι παλαιάς τεχνολογίας και παραμένουν ανενεργοί. 
( ekriti.gr 15/6/2016)