7 Μαρ 2015

Αεροδρόμια και Κάφκα

Του Άγη Βερούτη 
  Περί αποκρατικοποιήσεως Αεροδρομίων. Ολοκληρώσαμε τον διαγωνισμό για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτη επενδυτή για 40 χρόνια μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. 
        Το ποσόν που είχε προϋπολογιστεί στο αρχικό πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων (που εκπονήθηκε επί ΓΑΠ) ήταν να εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο 120 εκατομμύρια ευρώ. Τελικά οι διαγωνισμός έγινε και συμμετείχαν οι: 1. Aeroports De La Cote d΄Azur (Γαλλία), 2. Agrokor Development - Νοvaport (Κροατία - Ρωσία), 3. Engelinvest Israel Ltd. (Ισραήλ), 4. Global Liman Isletmeleri (66.66%) από Τουρκία - Flughafen München (33.34%) από Γερμανία, 5. Zurich Airport (63%) από Ελβετία - J&P Avax (37%), 6. Athens International Airport, 7. Fraport (Γερμανία) - Copelouzos, 8. TAV (Τουρκία), 9. Vinci (Γαλλία) - Ellaktor, 10. Corporacion America (Αργεντινή) - Metka, 11. Advent (ΗΠΑ). 
         Το ποσόν που προσέφερε η κοινοπραξία της Fraport, με έδρα το Γερμανικό κρατίδιο του Έσσεν, που κέρδισε το διαγωνισμό ήταν 1,234 δισ. ευρώ, δηλαδή 1.028% απ΄ όσο αρχικά προϋπολογίζαμε. 
       Οι συνθήκες όταν κατατέθηκε η προσφορά πριν μισό χρόνο ήσαν βέβαια διαφορετικές. Η Ελλάδα δανειζόταν από τις αγορές, το Μνημόνιο έληγε σε λίγους μήνες, και η προοπτική για το τίμημα αυτό ήταν ότι μετά τις επενδύσεις σε αεροδρομικές υποδομές θα στόχευαν σε αύξηση της επιβατικής κίνησης της τάξεως του 4% ετησίως. 
       Αυτό συνδέεται φυσικά με το ΑΕΠ, μια και η επιβατική κίνηση αφορά όλες τις δραστηριότητες της χώρας και όχι μόνο τον τουρισμό. Δηλαδή η κοινοπραξία θα επένδυε και θα διαχειριζόταν αυτή την αύξηση για να δικαιολογήσει αυτή την υψηλή τιμή που θα πλήρωνε. 
       Αν αυτός ο διαγωνισμός ακυρωθεί και ξαναγίνει με τις σημερινές συνθήκες, ίσως να μην πιάσουμε ούτε το αρχικά προϋπολογισμένο τίμημα των 120 εκατομμυρίων ευρώ. 
      Η σύμβαση είναι έτοιμη για υπογραφή. 
      Όμως η κυβέρνηση θέλει να την "ξαναδεί". 
       Μάλιστα, η Υπουργός κ. Βαλαβάνη έδωσε εντολή στο ΤΑΙΠΕΔ να παγώσουν όλες οι αποκρατικοποιήσεις ως τις 30 Ιουνίου. Γιατί άραγε; Για να πιάσει υψηλότερη τιμή; 
                Σε ποιο σύμπαν; 
         (Σε κάποιες αποκρατικοποιήσεις οι εγγυητικές επιστολές έχουν ημερομηνία λήξεως πριν τις 30 Ιουνίου.) 
      Ή μήπως αυτό γίνεται για να αποδεσμεύσει η κυβέρνηση την Fraport από την υποχρέωση που έχει αναλάβει στα 1,234 δισ. ευρώ, ζημιώνοντας πιθανά τη χώρα κατά περισσότερο από 1 δισ. ευρώ; 
         Χώρια η ανάπτυξη 4% της επιβατικής κίνησης που θα φέρει η δεσμευτική επένδυση στο σύνολο της οικονομίας... 
     Η σύμβαση βεβαίως δεν έχει κοινοποιηθεί απ΄όσο γνωρίζω. Όμως έχει κοινοποιηθεί το ύψος της προσφοράς, η οποία είναι στρατοσφαιρική για την παρούσα. 
      Όμως οι πλειοδότες αναλαμβάνουν επίσης την διαδικασία να προσελκύσουν πρόσθετα δρομολόγια αερομεταφορέων, αναβαθμίζοντας και προωθώντας τις υπηρεσίες των αεροδρομίων. Δεν γνωρίζω παραπάνω λεπτομέρειες, όμως ξέρω ότι αν κάποια συμφωνία έχει πρόβλημα πρώτα το βρίσκεις και μετά την ακυρώνεις αν δεν μπορείς να το λύσεις. 
      Αν το κράτος φοβάται απλά την αύξηση των τελών των αεροδρομίων χωρίς ανάλογες επενδύσεις (που δεν γνωρίζω αν το προβλέπει η παρούσα σύμβαση) που πιθανόν να έβλαπτε τον τουρισμό, μπορεί να το προβλέψει είτε συμβατικά, είτε να νομοθετήσει με τρόπο που να το αποτρέπει (πχ φόρος 99% σε οποιαδήποτε αύξηση από τα σημερινά τέλη αεροδρομίων.) 
       Τώρα που το σκέφτομαι, η παραπάνω τακτική μου θυμίζει τους γραφειοκράτες που προσπαθούν να βάλουν εμπόδια για να δικαιολογήσουν την ύπαρξή τους. 
     Δεν είμαι κακόπιστος ούτε πονηρός, αλλά πραγματικά διερωτώμαι: αν το κράτος ακυρώσει αυτό το διαγωνισμό, πέραν της απώλειας της ευκαιρίας ανάπτυξης της συνολικής οικονομίας, πού ακριβώς λογαριάζει να βρει τα €1,234 δισ. που δεν θα πάρει φέτος αν μπλοκάρει την αποκρατικοποίηση; 
      Από τους φόρους των πολιτών/υποζυγίων πάλι; 
      Λες και η υπερφορολόγηση δεν έχει ήδη εξαθλιώσει τον Έλληνα! 
      Ειλικρινά, δεν γνωρίζω άλλη χώρα στον πλανήτη Γη που να καταδιώκει το 22% των πολιτών της (2,5 εκατ. πολίτες) για οφειλές στο Δημόσιο, με μοχλούς: 
 α) το δικαστικό, 
 β) το φορολογικό και 
 γ) το αστυνομικό σώμα του Κράτους της. 
       Επίσης ξεφεύγει ακόμη και της Καφκικής φαντασίας το ότι το κράτος έχει φτιάξει Ειδικό Σώμα Καταδίωξης και Κατασχέσεων Κακομοιριασμένων (ΚΕΑΟ) για να συνθλίψει ειδικότερα τους 500.000 "ελεύθερους" επαγγελματίες/σκλάβους του συστήματος, από τους οποίους το ίδιο Κράτος απαιτεί μηνιαίο χαράτσι (ΟΑΕΕ) που να τους στερεί την δυνατότητα επιβίωσης. 
       Φυσικά, τα χρήματα που μαζεύει στίβοντας το αίμα από τους πολίτες της ιδιωτικής οικονομίας της Χώρας (οι πέτρες θυμίζω δεν έχουν αίμα), το ελληνικό Κράτος τα χρησιμοποιεί για να συνταξιοδοτεί στην ώριμη ηλικία των 40 και των 50 τους υπαλλήλους του, καθώς και να πληρώνει για μισθολογικό κόστος 4,35 χιλιάρικα το μήνα ανά υπάλληλο της ΔΕΗ και να συνδράμει το ταμείο συντάξεών της ΔΕΗ με 0,565 δις ευρώ ετησίως! ... 
        ΥΓ: για να είμαι ειλικρινής, ούτε σε άλλον πλανήτη γνωρίζω τέτοιο παράδειγμα χώρας που να διώχνει τις ευκαιρίες για εισπρακτική επιτυχία και ανάπτυξη υπέρ της υπερφορολόγησης κακομοιριασμένων και εξαθλιωμένων. 
       Δεν γνωρίζω αλλη χώρα που να γίνονται όλα αυτά και οι πολίτες να κάθονται και να τα υφίστανται χωρίς να ξεσηκώνονται, ή να εξανίστανται έστω! 
    Αντίθετα να κάνουν αυθόρμητες διαδηλώσεις υπέρ της κυβερνήσεως και κατά του "εκβιασμού" της χώρας ενώ την ίδια ώρα τραβάνε όλα τους τα λεφτά απο τις τράπεζες. (Ψέμματα, αυτό το τελευταίο με τις φιλοκυβερνητικές διαδηλώσεις το κάνουν και στη Βενεζουέλα του Μαδούρο που απαγορεύεται η κυκλοφορία το βράδυ για να μην γίνονται τεράστιες ουρές ολονυχτίς έξω από τα σουπερμάρκετ.) 
       Όσον με αφορά πάντως, είμαστε μοναδικοί στο γνωστό [μου] σύμπαν για την Καφκικότητά μας... 
      agissilaos@gmail.com