16 Μαρ 2011

Ίμια No2

"Ίμια νο2" και άρνηση υπεράσπισης από την κυβέρνηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στην ΑΟΖ, αλλά και ακόμα και στην υφαλοκρηπίδα (!) συνιστούν τα νεότερα στοιχεία την τουρκική πειρατεία στο ιταλικό σκάφος το περασμένο Σάββατο. Η άρνηση αυτή της ελληνικής κυβέρνησης επιτρέπει στην Τουρκία να να δημιουργήσει de facto καταστάση με την χρήση όπλων και βίας στο επεισόδιο που διήρκεσε από την περιοχή νότια της Καρπάθου και διήρκεσε μέχρι το Καστελόριζο και να έχει προκαλέσει κάτι ανάλογο με αυτό που συνέβη με τις "γκρίζες ζώνες" στα Ίμια.
Ταυτοχρόνως επέτρεψε στην Άγκυρα να δηλώσει ότι "Δεν θα επιτρέψει το καθορισμό της ΑΟΖ Ελλάδος, Κύπρου και Ισραήλ, "αναίμακτα", σε ένα επεισόδιο ναυτικής πειρατείας που κρατήθηκε μυστικό, και το οποίο πραγματοποιήθηκε από τη τουρκική κορβέτα Badirma σε βάρος του ιταλικού ερευνητικού σκάφους "Explora", νότια του Καστελορίζου, εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας και φυσικά εντός της ελληνικής ζώνης ελέγχου και ευθύνης για αποστολές SAR!

-Η τουρκική κορβέτα πλησίασε για πρώτη φορά το ιταλικό σκάφος στην περιοχή νότια της Καρπάθου. Εκεί του έστειλε το εξής σήμα: "Είστε σε τουρκική Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, δεν έχετε κανένα δικαίωμα και καμία άδεια να πραγαμτοποιείτε εργασίες εδώ"! Όλα αυτά όχι απλώς ελληνικής υφαλοκρηπίδας, αλλά και εντός περιοχής ελληνικού δικαιώματος "αστυνόμευσης" λόγω FIR.

-To ιταλικό σκάφος απαντά ότι έχει λάβει άδεια από τις ελληνικές αρχές και οι Τούρκοι απαντούν ότι "Εδώ είναι τουρκική ΑΟΖ και πρέπει να απομακρυνθείτε" σε διαφορετική περίπτωση θα ανπίξουμε πυρ"!.

-Το ιταλικό σκάφος ενημερώνει την Ελλάδα. Κανείς δεν απαντά. Κανένα ελληνικό σκάφος δεν παίρνει εντολή να πλεύσει για προστασία του ιταλικού παρά το γεγονός ότι τα ραντάρ έχουν εντοπίσει την τουρκική κορβέτα κοντά στο ιταλικό σκάφος.

-Το αυτονόητο, δηλαδή να ζητηθεί η απομάκρυνση του τουρκικού σκάφους από το Πολεμικό Ναυτικό δεν συνέβη.

-Στο ΓΕΕΘΑ λένε ότι "Το βράδυ μάθαμε τι έγινε από ένα mail που έστειλαν οι Ιταλοί"!

-Οι Τούρκοι παρακολουθούν το σκάφος που περιμένει οδηγίες από την Ελλάδα και δεν έρχονται. Νοτιοανατολικά της Ρόδου, ετοιμάζονται να ανοίξουν πυρ και στέλνουν τελευταία προειδοποίηση. Οι Ιταλοί σταματούν τις εργασίες,

-Τους παρακολουθούν μέχρι την είσοδο στην κυπριακή ΑΟΖ και οπότε και αποχωρούν οι Τούρκοι!

Όλα αυτά το βράδυ του Σαββάτου 12 Μαρτίου, με πρωταγωνιστές το ιταλικό ερευνητικό πλοίο «Explora» που έπλεε στο Αιγαίο με κατεύθυνση την Κύπρο και τελικό σταθμό το Ισραήλ. Το ιταλικό πλοίο μελετούσε τη διαδρομή, στην οποία θα ποντιστεί οπτική ίνα, που θα συνδέει την Ιταλία με το Ισραήλ.



Η πλοιοκτήτρια ιταλική εταιρεία είχε ζητήσει από την ελληνική κυβέρνηση τις σχετικές άδειες, προκειμένου να χαρτογραφηθεί η διαδρομή που σχεδιάζεται να γίνει η πόντιση της οπτικής ίνας, δεδομένου ότι οι εργασίες θα γίνουν σε ελληνική υφαλοκρηπίδα. Με απόλυτη σαφήνεια δηλαδή, η ιταλική πλευρά αναγνώρισε ότι στην περιοχή νοτιοανατολικά της Ρόδου και της Καρπάθου και νοτιοδυτικά του Καστελόριζου η υφαλοκρηπίδα ανήκει στην Ελλάδα. Η Αθήνα εξέδωσε μάλιστα και σχετική navtex, με την οποία δινόταν η απαραίτητη άδεια στην ιταλική πλευρά να χαρτογραφήσει την περιοχή που στη συνέχεια θα ποντιστεί η οπτική ίνα.



Το κρίσιμο είναι ότι η πρόκληση δεν απαντήθηκε από ελληνικής πλευράς, όπως έπρεπε να απαντηθεί με αποστολή επί τόπου ελληνικού πολεμικού σκάφους και εκδίωξη των Τούρκων-πειρατών, αλλά επιχειρήθηκε να μείνει κρυφό μέχρι σήμερα που έγινε διάβημα στην Άγκυρα.

Η τουρκική κορβέτα «Badirma» κλάσης Α69 προσέγγισε το ιταλικό πλοίο «Explora» δύο φορές. Την πρώτη Νότια της Καρπάθου -περίπου στο νότιο τμήμα του ελληνικού FIR- και τη δεύτερη Ν. Ν.Α. της Ρόδου.

Το θέμα είναι, επαναλαμβάνουμε ότι η Ελλάδα δεν δικαιολόγησε την κίνηση των Ιταλών να ζητήσουν άδεια από το κυρίαρχο κράτος και δεν έστειλε δύναμη για να το προστατέψει, άρα έθεσε εκ των πραγμάτων από μόνη της θέμα αμφισβήτησης ΑΟΖ. Το φοβικό σύνδρομο της ελληνικής κυβέρνησης δημιουργεί πλέον τεράστια ζημιά στα εθνικά συμφέροντα. Άρα με διπλωματικούς όρους αποδέχθηκε de facto καταστάσεις.

Το επεισόδιο δεν κλιμακώθηκε. Το ιταλικό πλοίο συνέχισε το δρομολόγιό του, οι Τούρκοι κατέγραψαν τη διαφωνία τους με τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας (η οποία ωστόσο αναγνωρίστηκε από ένα τρίτο κράτος, που ευθυγραμμίστηκε απολύτως με τις ελληνικές απόψεις και το διεθνές δίκαιο), ενώ η ελληνική κυβέρνηση είχε επιλέξει να μην αποστείλει πολεμικό πλοίο στην περιοχή, ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος δημιουργίας έντασης και σταμάτησαν την παρακολούθηση του Ιταλικού πλοίου μόλις εγκατέλειψε την ελληνική ΑΟΖ και εισήλθε στην αντίστοιχη κυπριακή.